Mia Hansen-Løve- Bergman Adası/ Bergman Island


İlk Bergman filmimi izlediğim günü o kadar net hatırlıyorum ki, gözlerimi kapattığımda elimin altındaki tahtaların dokusunu ve rüzgârın kokusunu hissediyorum. Aynı bu film gibi sıcak ama Bergman’ın melankolisinin sindiği bir gündü. Bir yaz sonu günüydü ve biz Sessizlik’i izlemek için ekran karşısına geçmiştik. Ben birazdan ve ondan sonraları ruhumun hissedeceği tüm rahatsızlıkları bilirmişçesine yerde, tahta döşemenin üstünde oturuyordum. Havanın sıcaklığını bölen, arada sırada esen ve perdeleri havalandıran rüzgardı. Bembeyaz ahşap döşemeye, koltuklara ve perdelere inat, beyaz kupamın içinde simsiyah bir kahve eşlik ediyordu seyrime ve o simsiyahlık tüm diğer beyazlarla garip bir şekilde uyumluydu. Bir yaz günü Farö’de olmak gibiydi. Ve ben Sessizlik’le aşık olduğum yönetmeni bir yaz filmi ile işte böyle andım.

Amy gibi benim için de Bergman bir sığınak, bir teselli belki de… Ya da diğer taraftan film üzerine okuduğum bir yazıda geçen çok güzel bir ifade ile, belki de en iltihaplı pişmanlıkları harekete geçirmesi için gelen bir davet[1]. Bu hikâyeye kimin tarafından baktığımızla da alakalı, Chris miyiz yoksa Amy mi?

BERGMAN’IN İZLERİ

Bergman Island, adı üzerinde yönetmen Ingmar Bergman’ın yaşadığı ve aslında kısmen ‘onun adası’ olan Farö’de geçiyor. İç içe geçmiş 2 farklı ilişki hikayesi üzerinden, aslında birbirinin aynı 3 kadının (Mia, Chis ve Amy) değişim ve dönüşüm hikayesini anlatıyor. Mia Hansen-Love’ın doğallıkla inşa ettiği, acıtan ama kanatmayan bir evren. Aydınlık bir melankoli, bu ne kadar mümkün olabilirse. Bir yandan olgun bir kabul ama bir yandan da aslında çocukça bir inkâr hikayesi. Sonuçta ‘kim sevgilisine hoşça kal diyebilir ağlamadan’ diye sorarken fondaki şarkı, ayrılık da aşka dahil.  Yetişkin olmak da böyle bir şey değil mi, ne kadar acı çekersen çek acıdan ölmeyeceğini, hiç istemesen de geçeceğini, devam edeceğini ve hatta devam etmesi gerektiğini içten içe bilme hali…

Aynı filmin ilk sahnesi gibi; uçakta türbülans vardır, öleceğimizden eminizdir ama biri yine de her şey yoluna girecek der ve biz inanırız. İşin kötüsü de o ses haklıdır, biz bir şekilde hayatta kalırız.  

Bergman’la, onun geçtiği yerlerde, hayatının diğer tüm detaylarını içeren sohbetlerle başlayan ve adeta onun izlerini takip eden filmde, kurgu ve gerçek birbirine karıştıkça ilişkiler nerede başlar ve nerede biter diye sorarken buluyorum kendimi, ya da gerçekten biter mi?



Amy ve Joseph’e bakalım.  Karmaşık, gelgitli bir geçmişleri var. Ama koşullar değişmiş ve hayatlarında artık böyle bir aşk hikayesi için yer kalmamış. İlk dönemleri çok erken, ikinci dönemleri ise çok geçmiş. Bu film onların gerçek vedalarını içeren son sahne, üçüncü ve son bölüm. Ama bir yandan da Chris’in vedası ve hatta gerçek hayatta yönetmen Hansen-Love’ın ve aslında hepimizin. 

Mia Hansen-Love, filmi ünlü yönetmen Olivier Assayas’la yaşadığı uzun süreli ilişkinin sonlanmasının hemen ardından yazıp çekiyor. Kendi kişisel vedasını da aynı zamanda, hayranı olduğu Bergman ile yapıyor.

Filmin çıkış noktası birkaç yönetmen hakkında bir film yapmak iken, sonrasında bu fikir, bir yönetmenle yaşamanın ve bir yönetmen olmanın nasıl bir his olduğunu düşünmeye ve en sonunda ise, aile hayatı, çift olmak ve yaratıcılık dengesi üzerine bir düşünme eylemine evriliyor.[2]



Bu denge, yönetmenin de film ile ilgili vermek istediği asıl mesaj ya da vermeyi amaçladığı mı demeliyim? Çünkü ben de bu yazıya başlarken yazmayı amaçladıklarımdan çok daha farklı bir yerdeyim. Geldiğim nokta beni bile şaşırtıyor. Katmanları soydukça, altından çıkanlar kendimle ilgili fark etmediklerim aynı zamanda. Ve neredeyse yönetmenin de benzer bir yolculuk yaşadığına eminim. 

Denge konusu, en açık şekilde filmdeki bir akşam yemeğinde yine Bergman üzerinden sorgulanıyor. Bu kadar çok film çekmek ve aynı anda 9 çocuk yetiştirmek mümkün müdür? Ama asıl mesele, Bergman dile değil, tüm zayıflıklarını yaratıcı bir güce dönüştürmekle ilgili.

“Asla onun (Bergman’ın) sahip olduğu yaratıcı güce sahip olamayacağım. Asla aynı anda 60 film yapıp, 9 çocuk sahibi olamayacağım. Kişisel hayatım ve mesleğim arasında bulmam gereken denge hakkında çok şey var. Fakat bu yine de benim mesleğim. Bergman için olduğu kadar benim için de önemli, sadece daha farklı.”[3]

ADA 

Chis Farö ise, Amy Bergman’ın geride bıraktığı adadır.[4]

Farö adası da başrol oyuncularından biri. Film boyunca tüm karakterleri hem birleştiriyor hem de dönüştürüyor. Geniş çekimlerde bol bol ada manzaraları izlerken ve dalgaların, ağaçların ya da rüzgârın sesinde adeta onu dinlerken, nasıl canlı ve umut verici bir şekilde aydınlık. Filmde yaşanan, yaşanacak onca kalp kırıklığına ve tüm o bitişlere rağmen kulağımıza her şey yoluna girecek diye fısıldıyor. Yönetmen, acılı bir dönüşüm hikayesini aslında hiç de acımasız olmayan aksine zarif bir biçimde, hayat işte! diyerek anlatıyor.

Bu huzur verici sakinlik Bergman’ın bizzat kendisine ve filmlerine de kontrast oluşturuyor ki bu Chris’in de dikkatini çekiyor ve filmin bir yerinde ağzından şu sözler dökülüyor: “Neden bir kez bile mutluluğu keşfetmedi. Şu adaya bak, evlerine ve şu manzaraya. Buradaki her şey filmlerinden daha az karanlık” ama aslında filmin en başında cevabı Chris çoktan vermiş, aslında yüreğinde biliyor: “(Adayı kastederek) Çok iyi olduğunu düşünmüyor musun? Çok güzel? Tüm bu mükemmellik ve kusursuzluk çok depresif”




Aslında tüm bu adaya bakış, bir nevi ilişkilere bakış olarak da okunamaz mı? Manzaramız mutluluk dolu ve kusursuz olabilir ama bu gerçekten mutlu olmaya yeter mi? Yoksa tüm bu pürüzsüzlük gerçekten depresif değil mi?

Chris’in kurgu olan hikayesi akarken, aklıma yine Chris’in Bergman üzerine yaptığı yorum geliyor: “Onun filmleri yalnızca incitiyor. İçinde katarsis olmayan bir korku filmi gibi, tüm bunların senin de başına gelmeyeceğinden emin olamıyorsun.”

Aynı bu film gibi diyorum, aynı Chris’in filmi gibi. Nasıl yönetmen Hansen-Love Chris’in hikayesi ile dönüşürken, Chris de Amy ile kurtulmaya çalışıyor kendi yüklerinden. “Bu üç kadını, meslekleri ve ada dışında birbirine bağlayan şey, hepsinin bir sona ihtiyaç duymaları ya da belki bir kaçışa. Aradıkları her ne ise, sadece birbirlerine verebilecekleri bir şey.”[5]

Chris tüm o hikâyeyi anlatırken hem kendinin hem de hepimizin hikayesini anlatıyor. Ve bu, aslında o başucuna asılmış beyaz elbisenin de hikayesi aynı zamanda. Hani aşkın başında askıya özenle asılan, üzerinde gururla taşınan, en heyecanlı ve mahrem anlara şahit olan, buruşmasından korkulan ama hayal kırıklığı ile en sonunda parkenin üzerinde dertop edilmiş halde bırakılan. Hepimiz biraz o beyaz elbiseyiz, beyaz mı ya da bej mi tam olarak emin olunamayan. Yönetmenin de dediği gibi, kurgu (ya da bana göre filmin ta kendisi) kim olduğumuzla ve aynı anda kim olmadığımızı ortaya çıkarmak ile ilgili, kim olamazsın ve aslında içinde kimsin. 

Who are you? You or me?  

Farö’ye götür beni dedim. Bu ada, yalnızca yazlara ve çokça adalara özgü o zamanın durması hissini tetiklemiyordu, aynı zamanda başka bir evren ile aramda duran bir köprüydü. Aynı zamanda bir kaçıştı, yaşamamıza, başa çıkmamıza ve aynı zamanda inanmamıza yardımcı olan.








Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Alice Diop- Saint Omer

Ingmar Bergman- Höstsonaten/ Güz Sonatı

Ingmar Bergman- Scener er ett äktenskap/ Bir evlilikten manzaralar